Met bereikbaarheid worden de mogelijkheden aangegeven, die bewoners hebben om zich te verplaatsen en deel te nemen aan activiteiten. Bewoners kunnen zich lopend verplaatsen, maar ook gebruik maken van vervoersmiddelen als de fiets, auto, bus en trein. Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat bewoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten en onderdeel kunnen zijn van de samenleving. Met activiteiten denken we aan onder meer recreëren, werken, winkelen en ontmoeten.
Het is belangrijk dat een plaats met verschillende transportmiddelen voor alle doelgroepen bereikbaar is: te voet, per fiets, met verschillende vormen van openbaar vervoer, met de motor en auto. Dit heet multimodale bereikbaarheid. Dit geldt voor alles wat zich binnen de gemeente afspeelt, maar ook voor de bewegingen van en naar de gemeente. Een goede (multimodale) bereikbaarheid draagt bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en een sterk recreatief-toeristisch aanbod.
Waar staan we?
De verbindingen in onze gemeente (Maas, spoorlijn, wegen, beken) vormen een bijzonder element die de gebiedstypen doorsnijden en vanuit de functie invloed hebben op de gebiedstypen. De gemeente Venray bestaat uit verschillende kleine dorpskernen. De bereikbaarheid van deze kernen staat onder druk. Vanwege het ouder worden van onze inwoners is niet iedereen meer in staat om de fiets of auto te gebruiken als vervoersmiddel. Daarom zijn zij aangewezen op het openbaar vervoer of op een elektrische fiets. Vanwege een gebrek aan bereikbaarheid kunnen mensen minder goed deelnemen aan activiteiten en daardoor mogelijk eenzaam worden. Ook is het belangrijk dat mensen actief blijven bewegen, zodat preventief ervoor gezorgd wordt dat mensen vitaler blijven.
De afgelopen jaren zijn vele projecten uitgevoerd gericht op het verbeteren en veiliger maken van de infrastructuur voor alle soorten verkeersdeelnemers. In de projecten “Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum” en de “Via Venray” is veel aandacht uitgegaan naar autoverkeer en vervoer over water. Deze projecten waren grotendeels gericht op economische verbetering en (regionale) bereikbaarheid.
De komende jaren is het noodzakelijk het niet-gemotoriseerde verkeer (fietsen en lopen) nog meer in de spotlights te plaatsen. Deze vormen van vervoer sluiten beter aan bij de belangrijke aspecten als duurzaamheid, gezondheid en een inclusieve samenleving. Ook willen we ervoor zorgen dat ouderen vitaal blijven en veilig op de fiets kunnen en durven te stappen, zodat ze actief kunnen blijven meedoen.
Daarnaast zijn deze vervoersvormen beter aan te passen op de hedendaagse uitdagingen van beperkte beschikbare ruimte en hebben ze een positieve effecten op het terugdringen van de milieubelasting.
Wat komt er op ons af?
Er zijn steeds meer vormen van openbaar vervoer “op maat”. Inwoners kunnen thuis een (deel)bus bestellen om naar een bepaalde plek te reizen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden op het internet en de mobiele telefoon. We begrijpen dat het gebruik van internet en apps als lastig ervaren kan worden door oudere inwoners. Het is daarom belangrijk om deze doelgroep te helpen met het gebruik hiervan. Een voorbeeld hiervan is de start van een Trendsportal (het regionale samenwerkingsverband op het gebied van mobiliteit) project: Ouderen OV en MaaS , waar ook de gemeente Venray aan zal gaan deelnemen.
De elektrische auto en fiets worden steeds vaker gebruikt. Dit zorgt voor een andere inrichting van de openbare ruimte. Zo komen er oplaadpunten voor elektrische auto’s en moeten de fietspaden breed genoeg zijn voor sneller fietsverkeer. Ook maken we in de toekomst vaker gebruik van deelmobiliteit. Dit biedt mogelijkheden op het gebied van bereikbaarheid. Iedereen heeft namelijk op deze manier beschikking over een (elektrische) auto of fiets. Daarnaast biedt het kansen hoe om te gaan met onze openbare ruimte. De komst van deelmobiliteit zorgt ervoor dat mensen kunnen overwegen om hun tweede auto weg te doen en daardoor ontstaat er in het straatbeeld weer meer ruimte voor groen of andere voorzieningen.
De geplande verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, en de opwaardering van de stationsomgeving leiden tot een impuls voor het openbaar vervoer. Aandachtspunt hierbij is de verbinding tussen het station en het centrum van Venray. Daarom zetten we in op het stimuleren van ketenmobiliteit: het mogelijk maken van het gebruik van diverse vervoersmiddelen tijdens een reis. Dit houdt in dat je met de elektrische fiets naar het station kunt, daar stal je je fiets veilig en je vervolgt je reis met de trein richting je bestemming.
Wat willen we?
Wij willen dat bereikbaarheid geen obstakel vormt voor onze inwoners om deel te nemen aan de samenleving, conform aan de doelen van het regionale samenwerkingsverband Trendsportal. De hoofddoelstellingen van Trendsportal zijn:
1. Verhogen kwaliteit van leven: Mobiliteit zodat iedereen mee kan doen
2. Verbeteren verkeersveiligheid: Streven naar NUL verkeersslachtoffers
3. Aantrekkelijk mobiliteitssysteem: Robuust, attractief en betrouwbaar
4. Ondersteunen milieu- en energietransitie: Overschakelen op schone en stille mobiliteit
5. Verbeteren ruimtelijk-economische bereikbaarheid: Voor toerisme, agro, maak en logistieke sector
De regionale visie is lokaal vertaald in onze Netwerkennota “Uitgangspunten Netwerken Infrastructuur en Verkeer, fietsen en lopen in de spotlights!”. In deze netwerkennota is prioriteit gegeven aan het opstellen van een netwerk voor niet-gemotoriseerd verkeer (fiets en voetganger). Ons doel is dat fietsen en lopen een veilige en aantrekkelijke wijze van vervoer gaan worden voor alle inwoners en bezoekers van Venray en de kerkdorpen. Voor het stimuleren van fietsverkeer zetten we bijvoorbeeld in op de aanleg van ontbrekende schakels, het opwaarderen van kwalitatief mindere verbindingen of het verbeteren van de oversteekbaarheid van wegen. In de netwerkennota besteden we verder aandacht aan de netwerken voor gemotoriseerd verkeer: personenauto, vrachtverkeer en landbouwverkeer.
Naast infrastructurele maatregelen zoals het aanleggen van fietsverbindingen, gaan we ons ook richten op fietsstimuleringsprojecten onder verschillende doelgroepen. Zo willen we ervoor zorgen dat oudere inwoners ook veilig op de fiets durven te stappen, maar ook dat werknemers gestimuleerd worden om de auto te laten staan en ervoor kiezen om met de fiets naar het werk te gaan.
We streven ernaar dat alle inwoners op basis van gelijkwaardigheid toegang hebben tot mobiliteit. Het is daarbij belangrijk om regelmatig te achterhalen wat de inwoners van de gemeente Venray willen en kunnen. Op deze manier zorgen we dat inwoners ook daadwerkelijk gebruik maken van de faciliteiten.
Per deelgebied betekent dit de volgende aanpak (lees hier meer over bij de deelgebieden):
In het centrum:
- We vergroten de bereikbaarheid voor de fiets, door onder andere meer en veiligere stallingsmogelijkheden.
- We zorgen voor een betere verbinding tussen het centrum en het station. Zowel door de ruimte/infrastructuur anders in te richten als door het aanbieden van modaliteiten om te reizen, bijvoorbeeld door het aanbieden van deelvervoer.
- We hanteren wanneer mogelijk flexibelere parkeernormen die passend zijn bij de vormen voor duurzame mobiliteit. Daarbij zorgen we voor goede alternatieven, zoals goede fietsenstallingen en deelvervoer.
In de woongebieden:
- We versterken duurzame mobiliteit, zoals het gebruik van elektrische auto’s, deelauto’s, scooters en fietsen. Dit houdt onder andere in dat er ruimte beschikbaar komt voor het plaatsen van laadpalen en stallingsmogelijkheden.
- We zorgen dat onze dorpen beter bereikbaar zijn met een vorm van openbaar vervoer, zoals o.a. door (een verbeterde) inzet van de Wensbus en het stimuleren van fietsen onder ouderen. Wij bieden daarom valpreventietrainingen aan voor ouderen. Daarnaast ondersteunen we ouderen bij het gebruik van deelvervoer en het openbaar vervoer.
- We verbeteren (toeristische) fietsroutes door de aanleg van de Derde Ring Venray en (regionale) snelfietsroutes.
In de werkgebieden:
- We stimuleren woon-werkverkeer per (elektrische) fiets, deelvervoer en het OV. We doen dit door goede fietsverbindingen aan te leggen, maar ook door met werkgevers in gesprek te gaan hoe zij hun werknemers kunnen verleiden om voor de fiets te kiezen. Vooral bij de vestiging van nieuwe bedrijven zien we hier kansen, bijvoorbeeld door het hanteren van flexibelere parkeernormen.
In de agrarische gebieden:
- We versterken de recreatieve structuren (o.a. door aanleg van thema fiets- en wandelroutes).
- We verbeteren de verkeersveiligheid. Door te onderzoeken hoe om te gaan met de combinatie van verschillende soorten verkeer op een weg (bijvoorbeeld landbouwverkeer en fietsers) kan worden bekeken wat de mogelijkheden zijn om deze twee beter met elkaar kunnen laten “communiceren”.
In de natuurgebieden:
- We maken de natuurgebieden beter toegankelijk en bereikbaar voor iedereen.
- We zetten daarbij extra in op duurzame mobiliteit; we stimuleren mensen (door het versterken van toeristische fietsroutes) om met de fiets een natuurgebied bezoeken in plaats van met de auto.
Relatie met Duurzaamheid, Voorzieningen, Gezondheid, Economie en Recreatie en toerisme